Meer werk kunnen verrichten met hetzelfde aantal medewerkers. Dat klinkt bijna als een droom. Toch kan het zeker werkelijkheid worden. Hoe? Door de productiviteit te verhogen natuurlijk! Als ondernemer wil je hier waarschijnlijk alles aan doen. Het zal het bedrijf niet alleen een enorme boost geven, maar zo bespaar je ook nog eens extra geld doordat er minder mankracht nodig is. Toch blijkt dit niet de gemakkelijkste zaak van de wereld te zijn. Bij veel bedrijven ligt de productiviteit nog ver beneden het minimum. Gelukkig zijn er genoeg manieren hoe je dit slim kunt aanpakken.
Benieuwd hoe jij meer uit je medewerkers kunt halen? Maak dan gebruik van de volgende tips.
De juiste kantoorinrichting
Het belang van een goede kantoorinrichting wordt nog dikwijls onderschat. Toch heeft het zeker zin om hier extra aandacht aan te besteden. Bijvoorbeeld door voor ergonomische kantoormeubelen te kiezen. Ergonomie speelt een belangrijke rol bij het bevorderen van de productiviteit. Bedenk zelf maar eens goed hoe het is als je ergens langdurig moet zitten en de stoel niet lekker zit. Na een uur voel je je al zo ongemakkelijk dat je meer zit te draaien en te puffen dan dat je überhaupt aan werken toekomt. Bovendien kan langdurig in een verkeerde houding zitten ook gevolgen hebben voor de fysieke gezondheid. Zeker op de lange termijn.
Daarom is het zo belangrijk dat hier extra aandacht aan geschonken wordt. Denk niet alleen aan ergonomische meubels, maar ook aan de juiste indeling. Zorg ervoor dat medewerkers snel kunnen vinden wat ze nodig hebben en dat ze door de handige inrichting altijd zo kwalitatief mogelijk werk kunnen leveren.
De juiste mix van medewerkers
Als beginnend ondernemer heb je misschien moeite met het samenstellen van een goed team. Dit kost echt de nodige tijd en ervaring voordat dit je lukt. Je kunt de productiviteit van een bedrijf echt enorm verhogen door de juiste keuzes op het gebied van personeel te maken. Zorg ervoor dat er op elke plek een perfecte werknemer staat. Eentje die echt past bij de functie. Dit vraagt om heel veel veranderingen binnen het personeelsbestand en waarschijnlijk ellenlange sollicitatiegesprekken, maar wanneer je eenmaal het ‘dream team’ gevonden hebt, zal je merken dat dit een enorm groot verschil kan maken.
Effectief vergaderen
Vergaderen kan enorm zinvol zijn. Toch lijkt meer dan de helft van de vergaderingen verspilde moeite te zijn. Medewerkers die hun tijd simpelweg uitzitten en een gesprek waar uiteindelijk helemaal niets uit lijkt te komen. Effectief vergaderen is niet zo gemakkelijk als het klinkt.
Probeer daarom het aantal vergaderingen te minimaliseren. Duik enkel in de vergaderstoelen als dat écht nodig is en zorg ervoor dat alle neuzen dezelfde richting op wijzen. Maak de noodzaak van de vergadering goed duidelijk bij het personeel, maak van tevoren de agendapunten bekend en beperk het aantal medewerkers dat de vergadering bijwoont. Je kunt meestal veel beter met een klein clubje werken dan met een hele vergaderzaal vol.