Voordat je een eigen uitzendbureau beginnen gaat, onderzoek je de markt en begrijp je de factoren die van invloed zijn op je toekomstige succes. Dat zal je helpen beslissen welke richting je moet inslaan en je niche kiezen.
Bepaal je eigen niche
Je kunt ervoor kiezen een uitzendbureau te beginnen met een breed werkterrein dat sollicitanten zoekt op alle niveaus en in alle bedrijfstakken, maar uit de gegevens zal blijken of die markt oververzadigd is. In dat geval kun je er de voorkeur aan geven om het risico te minimaliseren en je operationele aanpak te beperken, door te kiezen voor iets dat meer gespecialiseerd is.
Dus, als je nog geen expert bent in human resources, is het beter om te weten waar je aan begint voordat je een bedrijf start. Als je de relevante feiten en inzichten over de sector kent, kun je voorzichtiger zijn en ervoor zorgen dat je niet overhaast te werk gaat of details over het hoofd ziet.
Zelfs als je veel ervaring hebt op het gebied van HR, zullen de laatste rapporten jouw besluitvorming datagestuurd maken en resulteren in een bedrijf dat meer kans van slagen heeft. Zodra je de informatie hebt verzameld die je nodig hebt voor een weloverwogen beslissing, is het tijd om te bepalen welk type uitzendbureau je wilt oprichten.
Misschien ben je een op IT gericht bureau of een op de detailhandel gericht personeelsteam. Denk aan jouw netwerk, kennis en expertise bij het kiezen van een markt om je dienst te verlenen. De backoffice van je uitzendbureau uitbesteden is bijvoorbeeld IT keuze die je kan maken als je meer gericht wilt zijn op de mens.
Denk ook aan de kandidaten met wie je in het verleden hebt gewerkt of contact hebt gehouden. Zijn het pas afgestudeerden of senioren?
Tijdelijke rekrutering
Zoals de naam al aangeeft, draait het bij deze werving dienst om werkgelegenheid voor bedrijven of organisaties die voor een beperkte tijd arbeidskrachten nodig hebben in een specifieke rol. Deze vorm van recruitment gebeurt op basis van een vast contract. De vraag naar tijdelijk werk ontstaat wanneer een bedrijf behoefte heeft aan extra arbeidskrachten in verband met toenemende werkdruk of wanneer voltijdse werknemers met zwangerschaps- en/of ziekteverlof zijn. In sommige gevallen hebben bedrijven tijdelijk personeel nodig voor speciale projecten waarvoor gedurende een beperkte periode specifieke vaardigheden vereist zijn.
Uitzendbureaus zoals Manpower, Randstad, Adecco, Aquent of Kelly adverteren openstaande vacatures via hun websites, sociale media, vacaturebanken en massamailings. Zodra ze kandidaten hebben gevonden, voert een bureauachtergrond controles en interviews uit en biedt het ten slotte arbeidscontracten aan. Zodra de kandidaten in dienst zijn, zorgen deze bureaus meestal voor de salarisadministratie en de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Verticaal / Niche-Werving
Verticale werving verwijst naar werving voor een specifieke markt, zoals bureaus die gespecialiseerd zijn in de IT-personeel industrie. Niche recruitment gaat nog een stap verder door zich nog meer te vernauwen.
Houd in gedachten dat deze bedrijven specifiek gericht zijn op het bedienen van hun doelmarkt en niet buiten hun domein opereren, afgezien van grotere wervingsbureau groepen die teams zullen hebben die gespecialiseerd zijn in bepaalde rollen of industrieën.