Tips bij de re-integratie van herstelde werknemers

Wanneer een medewerker langdurig ziek is geweest kan de stap om terug te keren op de werkvloer groot zijn. Als werkgever speel je een belangrijke rol in de re-integratie van een medewerker. Hoe pak jij dit momenteel aan? Je wilt een terugval in het herstel van een werknemer voorkomen. Dit artikel biedt een aantal handige tips, die helpen bij zo’n re-integratietraject. Heb je voor jouw organisatie een verzuimverzekering afgesloten, dan word je vaak ondersteund door de verzekeringsmaatschappij. Deze adviseert zowel een werknemer als werkgever bij re-integratietrajecten.

Op het moment dat een werknemer gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt en dus niet volledig terug zal keren, heb je baat bij de module WGA eigen risicodrager die door verzekeraars aangeboden wordt. Zo’n module biedt je meer grip op de re-integratie van een gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerker.

Zorg voor een open bedrijfscultuur 

Zowel bij de re-integratie van een herstelde medewerker, als bij het voorkomen van een hoog ziekteverzuim is een open bedrijfscultuur wenselijk. Je wilt medewerkers de mogelijkheid bieden om vrij te spreken over hun zorgen en frustraties. Door open te praten over het gevoel van een medewerker bij diens re-integratie, voorkom je dat een medewerker al snel te maken krijgt met een terugval in zijn of haar herstel.

Pak het re-integratietraject voorzichtig aan

Een herstelde medewerker wil vaak het liefst zo snel mogelijk weer aan de slag. Voor een medewerker valt niet altijd goed aan te voelen, in hoeverre hij of zij daadwerkelijk in staat is om weer volledig aan de slag te gaan. Gun de medewerker de tijd om te re-integreren binnen de organisatie. Je speelt als werkgever een belangrijke rol bij het remmen van een medewerker in deze eerste fase. Doe het liever wat rustiger aan, dan dat je te snel gaat hierin. Geef de medewerker het signaal dat je nog weinig verwacht; leg hem of haar zeker geen druk op in deze periode.

Zorg voor reflectie bij een re-integratietraject 

Een derde aspect om rekening mee te houden is reflectie. Het kent verschillende vormen; uiteenlopend van een dagelijks overleg met een HR-medewerker of manager, tot het gebruik van een kleurenschema. Laat de medewerker voor iedere dag aangeven of deze goed, gemiddeld of slecht verlopen is. Kijk hierbij naar het energieniveau van een medewerker, het werkgeluk wat deze ervaart ten opzichte van een week eerder, enzovoorts.

Door voortdurend te reflecteren kunnen signalen van een dreigende terugval al in een vroeg stadium herkend worden. De frequentie van reflecteren kan na verloop van tijd voorzichtig worden afgebouwd.

Aanbevolen Artikelen