De zakenwereld verandert voortdurend, en het kan moeilijk zijn om bij te blijven. Daardoor merken veel ondernemers dat ze steeds weer met dezelfde vragen worstelen: hoe bouw ik mijn bedrijf op? Wat doe ik verkeerd? Hoe kan ik sneller groeien? Moet ik omdraaien of volhouden? Is het nu tijd om te verkopen of moeten we nog een jaartje volhouden? Dit zijn allemaal geldige vragen die een doordacht antwoord verdienen. En hoewel er geen perfect antwoord is dat voor elke ondernemer in elke situatie zal werken, zijn hier vijf dingen die je zou kunnen overwegen als je je volgende stappen plant.
Bouw een goed team
De beste bedrijven beginnen met een geweldig team van mensen die gemeenschappelijke doelen en waarden delen. Als leider is het je taak ervoor te zorgen dat iedereen de hulpmiddelen heeft die hij nodig heeft om te slagen. Investeer daarnaast in de mentale gezondheid van je team, bijvoorbeeld door leuke teamuitjes, de mogelijkheid tot het spelen van games of de beste Nederlandse iDeal casino’s tijdens de pauzes, of een maandelijks massage aan kantoor!
Huur in op persoonlijkheid en karakter
De beste mensen zijn niet alleen getalenteerd – ze zijn ook gemotiveerd, gepassioneerd, en hebben een geweldige instelling. Als je een team samenstelt, ga dan niet alleen op vaardigheden af. Kijk naar alles, van vaardigheden tot interesses buiten het werk. Het gaat er niet om perfecte mensen aan te nemen, maar wel de juiste pasvorm, dus probeer zo mogelijk persoonlijk af te spreken of telefonische interviews te houden voor je een aanbod doet. Je kunt veel aflezen aan hun taal en toon tijdens deze gesprekken, dus het is belangrijk dat je een band met ze opbouwt voor je ze aan boord haalt.
Zoek naar mogelijkheden die je opwinden
Als het niet goed gaat met je bedrijf, dan is het tijd om een stap terug te doen en je af te vragen: Wat hebben we nodig? Waar willen we met dit bedrijf naartoe? Als je moeite hebt om op een antwoord te komen, overweeg dan een coach in te schakelen die je kan helpen helderheid te krijgen. Het is belangrijk om realistisch te zijn over wat er tot nu toe gebeurd is, maar er is nog steeds een kans op groot succes
Elke ondernemer moet visie en inspiratie in zijn of haar hart hebben, want als jij niet gelooft in de missie en de toekomst van je bedrijf, zal niemand anders dat ook doen. Dat gezegd hebbende, soms grijpen ondernemers naar een bepaald idee zonder dat ze enig bewijs hebben dat het zal werken of zelfs maar weten waarom ze het in de eerste plaats willen. De beste manier om dit te vermijden is na te denken over je sterke kanten en passies als je bepaalt in welke bedrijfstak je wilt instappen
Wees ruimdenkend
Bij het nemen van een beslissing vertrouwen veel ondernemers op hun buikgevoel, wat een tweesnijdend zwaard kan zijn. Aan de ene kant kan het volgen van je gevoel je op een spannend pad brengen dat uiteindelijk geweldige resultaten oplevert (je weet wel: net als in een live casino met iDeal of tijdens een potje roulette). Maar omgekeerd kan het te veel laten regeren van je emoties je oordeel vertroebelen en mogelijk onherstelbare schade aan je bedrijf toebrengen. Deze gevoelens onderdrukken is ook niet ideaal: Je moet ze in overweging nemen en eventuele zorgen met alle betrokkenen doorspreken, zodat iedereen weet waar hij aan toe is en er later geen verrassingen zijn!