7 voordelen van een succesvolle e-mailmarketing strategie

Er zijn zoveel kanalen om je doelgroep te bereiken, dat af en toe wordt gedacht dat e-mail minder populair wordt. Toch is niets minder waar. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de bedrijven een e-mail strategie heeft. Sterker nog; e-mailmarketing staat op #1 van de belangrijkste marketingkanalen van Nederlandse bedrijven. Maar wat maakt het zo effectief? We vertellen je de 7 voordelen van e-mailmarketing

Het is testbaar 

Met e-mail kun je door middel van A/B testen wat je doelgroep wel en niet aanspreekt. Daardoor kun je je e-mails steeds effectiever maken en leer je je doelgroep kennen. 

Het is direct en doelgericht 

E-mail voelt persoonlijk, omdat je iemand in zijn of haar ‘veilige’ online omgeving benaderd. Daarnaast is het ook heel direct. Jouw e-mail komt meteen in de inbox van je ideale klant terecht zonder dat daar een tussenpartij tussen zit. Door segmenteren en automatisering kun je daarnaast doelgericht je doelgroep bereiken met precies de juiste content. Dit kan ervoor zorgen dat iemand zich meer aangesproken voelt en eerder bereid is om de e-mail te openen en door te klikken naar je website.

Het is toegankelijk 

Het opstellen van e-mails is heel toegankelijk en eenvoudig. Het is zeker geen hogere wiskunde. Het is zelfs zo dat je e-mails kunt automatiseren waardoor je het jezelf nog eenvoudiger maakt. 

Het is multi-inzetbaar

Met e-mails kun je alle kanten op. Je kunt het helemaal invullen zoals je wilt. Zo kun je nieuwe collecties of producten aankondigen, interessante nieuwsfeitjes delen, kortingscodes aanbieden en sales periodes aankondigen. Voor iedere branche is e-mail daarmee inzetbaar. 

Het is goedkoop

E-mailmarketing hoeft niet veel te kosten. Er zijn veel geautomatiseerde systemen die je voor een redelijke prijs kunt aanschaffen. Als je kleinschalig wil beginnen, zijn er zelfs veel gratis systemen. 

Het is te personaliseren

Bij e-mailmarketing kun je je doelgroep laten bepalen wat voor e-mails ze van je willen ontvangen. Zo kunnen ze kiezen om alleen updates bij nieuwe producten te ontvangen, maar kunnen ze ook aanbiedingen, dagelijkse mails, wekelijkse mails of maandelijkse mails ontvangen. Klanten kunnen zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben en dit maakt de mails relevant voor de desbetreffende persoon. 

Het vergroot je naamsbekendheid 

Doordat we onze mobiele telefoons veel gebruiken, zijn we ons veel meer bewust van de e-mails die binnenkomen. Je krijgt nota bene een melding als een mail binnenkomt. Hierdoor wordt de doelgroep die jouw mails ontvangen steeds bewust van jouw bedrijfsnaam. Of ze de mail nou openen of niet, ze zullen je naam onthouden. En dit kan in de toekomst nog van pas komen. 

Ga jij gebruik maken van e-mailmarketing? Of ga je je juist focussen op je organische vindbaarheid door middel van SEO

Aanbevolen Artikelen